محصول به سبد خرید اضافه شد
0

طوطی راهب (آموزش نگهداری+راز های مهم)

تاریخ: 30 بهمن 1401
بازدید: 10,676 بازدید
پوستر اموزش 0 تا 100 نگهداری از طوطی راهب

نگهداری از طوطی راهب

طوطی کویکر – که گاهی به آن طوطی راهب، یا کواکر نیز گفته میشه – نوعی از پرنده ها هستن که عموما باهوش، بازیگوش، اغلب پرحرف هستن و شیطنت میکنن میشه گفت این نوع طوطی ها تقریبا مثل طوطی گرینچیک ها هستن. طوطی های راهب میتونن به عنوان عضوی به خانواده شما اضافه بشن، اما برای رشد به مراقبت مداوم و فعال نیاز دارن. اگر میخواید یک طوطی راهب خریداری کنید، باید سطح تعهد خودتون، توانایی شما برای تامین رفاه پرنده؛ و سطح تحملتون نسبت به سر و صدا، آشفتگی، و اشیا ریز و گم شده بالا ببرید. یک طوطی راهب می تونه در صورتی که در یک محیط مناسب قرار بگیره، برای سال ها (یا حتی دهه ها) یک همراه دوست داشتنی باشه.

 طوطی راهب، یک پرنده باهوش و اجتماعی

شناختن رفتار طوطی راهب

طوطی های راهب، بزرگ‌ترین یا رنگارنگ‌ترین طوطی‌ها نیستن، اما جزو باهوش‌ترین و (بسته به هر پرنده) پرحرف‌ترین طوطی‌ها هستن. قبل از اینکه اقدام به خرید کنید، بهتره با جزئیات کلی زیر آشنا بشید:

  • طول اونها به طور متوسط حدود 11 تا 13 اینچ (28 تا 33 سانتی متر) است و رنگشون هم معمولا سفید مایل به خاکستری و سبز است. طوطی های راهب می تونن 30 سال در اسارت [قفس] زندگی کنن، بنابراین این طوطی ها را به عنوان یک عضوی که طولانی مدت در خانواده تون هست در نظر بگیرید.
  • طوطی های راهب در اصل، بومی مناطق معتدل آمریکای جنوبی هستن، اما اینطور که به نظر میرسه، میتونن تقریباً در هر آب و هوایی رشد ‌کنن.
  • وجود نگرانی هایی در مورد طوطی های راهب فراری که برای رشد خودشون تونستن بر اکوسیستم های بومی غلبه کنن، بخشی از این دلیله که چرا مالکیت این نوع از پرنده در بیش از دوازده ایالت از جمله کالیفرنیا ممنوع و یا محدود شده. بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید کنین، سیاست های فعلی ایالت خودتون رو بررسی کنید.

طوطی راهب

ویژگی های خرید طوطی راهب

عباراتی مثل «هوشمند»، «نترس»، «کنجکاو» و «شیطنت کردن» اغلب در توصیف طوطی های راهب استفاده می‌شن و البته دلیل خوبی هم دارن. زندگی با یک طوطی راهب، از خیلی از جهات شبیه زندگی با یک بچه کوچک است.

  • اون‌ها معمولاً سریع‌ یاد میگرن و از نظر تقلید کردن، با استعداد هستن، بنابراین طوطی های راهب، معمولاً همراهان پرنده بسیار پرحرفی هستن. (البته هرگز اینطور فرض نکنین که همه طوطی ها، صرف نظر از گونه، حرف میزنند.) با وجود این که راهب ها پرحرف هستن (به دلیل نداشتن اصطلاح بهتر، “پر حرف” میگیم)، اما معمولاً در مقایسه با گونه های دیگر طوطی ها، خیلی هم پر سر و صدا نیستن.
  • طوطی های راهب، در طبیعت لانه هایی می سازن که شبیه به بلوک های آپارتمانی هستن، “آپارتمان های” چند اتاقه ای که در مجاورت آپارتمان های “مستاجر” دیگه ساخته شدن. به همین دلیل، اونها به طور طبیعی وام گیرندگان ماهری (یا شاید هم دزد، به دیدگاه شما بستگی داره) هستن.
  • راهب ها هر چیزی را از عینک گرفته تا خودکار تا تکه‌های کاغذ می‌برن و اون‌ها رو توی قفس خودشون قایم می‌کنن، که این بخشی از غریزه‌شون برای جمع‌آوری مواد برای لانه‌های پیچیده‌شون هست.

قیمت طوطی راهب چقدر است و از کجا طوطی راهب بخریم

 هزینه خرید طوطی های راهب، معمولاً بین 2 تا 5 میلیون تومان هست که این باعث شده که اونها برای اکثر خریداران مقرون به صرفه باشن. نه تنها قیمت، بلکه شخصیت پرنده ای که میخرید، هم ممکن است بر اساس جایی که اون رو خریداری می کنید تعیین بشه. مکان های رایج عبارتند از:

  • پرورش دهنده ای که مسئولیت پذیر باشه. این هزینه از بقیه هزینه های خیلی مهمتره، اما بهترین گزینه برای به دست آوردن یک جوجه دوست داشتنی اینه که با دست بهش غذا بدید.
  • محل طوطی های نجات یافته. ممکنه که طوطی های راهب به صورت معمولاً در اینجا در دسترس نباشن، اما اگر خوش شانس باشین، ممکنه بتونید یکی از اونها را پیدا کنین. در این حالت، شما دیگه جوجه نخواهید داشت، اما هزینه اش به مراتب کمتر خواهد بود و طوطی هم توی خانه ای خوب و دوست داشتنی خواهد بود.
  • پناهگاه. البته بعیده که بتونید طوطی راهب خودتون را توی پناهگاه پیدا کنید، اما با این وجود باز هم چک کردن پناه گاه ضرر نداره. اگر از پناهگاه طوطی خودتون رو انتخاب کنین، احتمالاً هیچ ایده ای از گذشته اش نخواهید داشت، و البته روش پناهگاه فقط به صاحبان با تجربه توصیه می شه.
  • یک فروشگاه حیوانات خانگی. قبل از اینکه بخواید از اینجا خرید کنید باید یک سری موارد ضروری را انجام بدید. ممکنه قیمت ها در اینجا ارزان تر باشه، اما این هم محتمله که یک پرنده ناسالم بخرید که ارزش اون کمتر از ارزش پول شما باشه. ناگفته نماند که بسیاری از فروشگاه های حیوانات خانگی طوطی های خود را از تامین کننده های نامعتبر خریداری می کنن که از روش های غیر انسانی برای تهیه و پرورش پرندگان خود استفاده می کنن.
  • خرید از طریق روزنامه ها و یا به صورت آنلاین و غیره. برخی از افراد ممکنه طوطی های راهب خودشون را به خانه جدید منتقل کنند، و این روش مناسبی برای خرید یک طوطی راهب است، اما توجه داشته باشید که دلیل این جابجایی به خانه جدید، مشکلات پزشکی یا رفتاری طوطی راهب نباشه.

عکس طوطی راهب سبز

طوطی راهب جوجه بخریم یا بالغ؟

 ممکنه وسوسه بشیم و فکر کنیم مراقبت از یک پرنده بالغ که قبلاً آموزش دیده و اجتماعی شده آسان تره، به خصوص برای یک فرد تازه کار، اما ممکن هم هست که اینطور نباشد. بهترین فرصت برای آموزش پرنده، ایجاد عادات خوب و تربیت کردن یک طوطی جوان است.

  • طوطی های راهب می تونن وابستگی قوی به یک فرد خاص پیدا کنن، بنابراین یک راهب بالغ ممکنه در سازگاری با خانه جدید و “والدین” جدید مشکل داشته باشه.
  • مگر اینکه از گذشته پرنده تون مطمئن باشید، وگرنه ممکنه یک پرنده با سابقه مشکلات رفتاری خریداری کنید، حتی شاید به دلیل بی توجهی یا سوء استفاده به این مشکلات گرفتار شده باشد. البته که قبول کردن یک طوطی راهب نجات یافته یک حرکت نجیبانه به حساب میاد، اما اگر تجربه قبلی نداشته باشید ممکنه چالش بسیار بزرگی برای شما باشد.
  • همانطور که در مرحله قبل اشاره کردیم، خریدن یک جوجه طوطی راهب که به صورت دستی تربیت شده باشه، احتمالاً مطمئن‌ترین راه باشه (که احتمالاً گران‌ترین راه هم هست)، به ‌خصوص اگر تجربه زیادی در مراقبت از پرندگان نداشته باشین. البته هیچ تضمینی برای این مورد وجود نداره، اما راهبی که از بدو تولد به طور مسئولانه از او مراقبت شده، به احتمال زیاد در بزرگسالی سازگار و دوست داشتنی خواهد بود.
  • اگر جوجه طوطی راهب خودتون را انتخاب کردید، قفس، اسباب‌بازی‌ها و بقیه چیزهایی که نیاز داره رو از قبل آماده کنید، درست مثل زمانی که گهواره و وسایل نوزاد را از قبل آماده می کنید. برای استقبال از طوطی، در خانه جدیدش آماده باشید.

طوطی راهب

صدای طوطی راهب ها:

طوطی راهب ها صدای تقریبا بلندی دارند و این صدای بلند را بیشتر موقع عصبانیت او متوجه میشوید، حالا در ادامه یک صدای زیبا از این طوطی میشنویم:

قفس مناسب طوطی راهب

قفس مناسب بخر. طوطی های راهب، نژاد کوچکتری از طوطی ها هستن، اما به دلیل ماهیت فعالشون، در قفس های بزرگ، بهترین عملکرد رو دارن. قفس به ابعاد 18 در 18 در 18 اینچ، احتمالاً حداقل اندازه مناسب برای پرنده شما باشه، اما ویژگی های ایمنی و امنیتی رو هم در نظر بگیرید.

  • طوطی‌های راهب، در زمینه فرار از قفس، هنرمند و حرفه ای هستن، بنابراین مطمئن شید که میله‌های قفس خیلی از هم دور نباشن که بتونه فرار کنه و در عین حال به اندازه‌ای هم باریک نباشن که راهب کنجکاو سرش بین اونها گیر کنه. فاصله ⅝ اینچی بین میله ها، فاصله خوبی هست.
  • به همین ترتیب، برای خنثی کردن کنجکاوی و فرار طوطی های راهب، نوعی از درب رو انتخاب کنین که به صورت لولایی باز بشه (نه درهایی به سبک گیوتین باز میشن، چرا که ممکنه راهب بتونه در رو بلند کنه و به این صورت، در به یک تله برای طوطی تبدیل می شه). راهب ها به فهمیدن چطور باز کردن درها معروف هستن، بنابراین قفل رو هم در نظر بگیرین.

طوطی راهب درحال حمام کردن

غذای مناسب طوطی راهب

رژیم غذایی تکراری روزانه که مهم ترین بخش نگهداری پرنده ها هست، نه تنها فاقد تنوع است بلکه برای تغذیه طوطی راهب ها نامناسبه، همچنین ممکنه باعث بی حوصلگی (و در نتیجه عدم مصرف غذا) در پرنده هایی مثل طوطی های راهب بشه.

یکی از بهترین غذای طوطی سانان که میتونم بهتون معرفی کنم غذای بردفید هست که در سایت طوطی نت موجود است، این غذا بسیار بسیار با کیفیت است، و مدل جدیدش بسیار باکیفیت تر هست نسبت به مدل قدیمی، این غذا دارای میوه جات، انواع دانه ها، تخمه ها، پلت ها و… است که به طور مخلوط شده در این غذا هست.

عکس غذای بردفید

  • این دانه های غذا رو به عنوان بخشی از رژیم غذایی در نظر داشته باشین، اما میتونید اون ها رو با انواع میوه ها و سبزیجات و یا حتی دانه ها و مغزها مخلوط کنید. از دادن آووکادو به پرنده خودداری کنید، چون ممکنه که سمی باشه. همینطور شکلات، کافیئن و الکل هم به پرنده ها ندید.

طوطی راهب نشته

بهداشت طوطی راهب

 پرنده ها کلا کثیف هستن – هیچ راهی برای فرار ازش نیست. طوطی های راهب، علاوه بر فضولات، باقیمانده غذا، اسباب‌بازی‌های خراب شده و تکه‌های اشیا، هر چیزی که بتونند با منقار بردارند رو از قفس به بیرون و روی زمین میریزند.

  • هر روز قفس رو تمیز کنید، تکه‌های بزرگ آشغال رو بردارید و روزنامه کف قفس را جایگزین کنید (اگر می‌خواید صاحب پرنده بشید، بهتره که اشتراک اون روزنامه رو بخرید).
  • هر هفته، قفس رو به طور کامل تمیز کنید، میله ها را تمیز کنید، و مواردی از این قبیل.
  • بهتره که قفس رو به جای اینکه روی فرش بذارید، روی یک سطح با قابلیت تمیز کردن آسان تر مثل کاشی یا چوب سخت قرار بدید.
  • بهتر است برای تمیز کردن وسایل طوطی راهب تون از جرمی ساید استفاده کنید تا به طور کامل وسایل و قفس و… تمیز شود.

 نگهداری طوطی راهب

دامپزشک خوب برای طوطی راهب

 طوطی راهب خودتون را برای چکاپ سالیانه (و موارد دیگه که تضمین شده باشه) توسط دامپزشک، ترجیحاً دامپزشکی با تخصص پرنده، ببرید.

  • باید خودتون و دامپزشک به سالم بودن منقار، پنجه و پر این پرنده ها توجه ویژه داشته باشین، چونکه مشکلات در این مناطق اغلب نشانگر مسائل بزرگتر هستن.
  • ممکنه که طوطی های راهب بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب باشن، بنابراین اجازه ندید پرنده شما اضافه وزن پیدا کنه. محدود کردن دانه ها و سایر غذاهای پرچرب ممکنه ضروری باش. اگر در این مورد نگرانی دارین، بهتره که با دامپزشک خودتون صحبت کنین.
  • کندن پرها یکی دیگر از اختلالاتی هست که می تونه در بین طوطی های راهب شایع باشه و البته می تونه دلایل فیزیکی یا رفتاری داشته باشه. یک دامپزشک خوب می تونه در این مورد بهتون کمک کنه.

 نگهداری طوطی راهب

زندگی کردن با طوطی راهب خودتون

از پرنده خود محافظت کن. به دلیل ماهیت شیطنت آمیز و گاه بی پروایی که طوطی های راهب دارن، باید برای محافظت از راهب خودتون نه فقط در برابر باقی افراد و حیوانات، بلکه در برابر خودش، اقداماتی انجام بدید.

  • عمل قیچی کردن بال بحث برانگیزه. بریدن پرها باعث میشه که احتمال فرار کمتر بشه و البته خطر برخوردن کردن به اجسام در حین پرواز هم کم میشه. نحوه قیچی کردن بال های طوطی رو ببینید و یا اینکه برای اطلاعات بیشتر به دامپزشک خود مراجعه کنید. با این حال، با بریدن پرها، توانایی پرنده برای پرواز محدود میشه. البته بریدن پرها یعنی پرنده کمتر ورزش می کنه و احتمال بیشتری داره که احساس ناامیدی کنه. علاوه بر این، بسیاری از پرندگان سعی می کنن پرواز کنن اما به زمین می افتن و به سینه خودشون آسیب میزنن. این آسیب‌ها گاهی بسیار شدید هستن، البته که بریدن پرها هم دیگه منسوخ شده. در عوض، آموزش کافی (مثل آموزش کلیکر) برای کنترل پرنده در زمان خارج از قفس بهتره.
  • بعضی از طوطی های راهب، به اندازه کافی شجاع (یا شاید هم احمق) هستن که به دنبال گربه ها یا سگ ها می رن، که این کار می تونه منجر به صدمات شدید یا بدتر بشه، بنابراین اگر حیوانات خانگی دیگه ای توی خانه دارین مراقب باشین. تنها راه برای دونستن نحوه تعامل راهب ها با بقیه حیوانات خانگی اینه که اجازه بدید این اتفاق بیفته، اما در صورت لزوم آماده باشین که راهب ها را از سایر حیوانات خانگی جدا کنین.
  • همین امر در مورد سایر پرندگان نیز صدق می کنه. بعضی از طوطی های راهب با یک “شریک جرم” یکدفعه شکوفا میشن، اما بقیه نه چندان. قرار گرفتن در کنار یه پرنده دیگه، در سنین پایین احتمالا بهترین گزینه برای موفقیت هست.
  • قرار دادن طوطی راهب خودتون در معرض ارتباط افراد دیگه، میتونه بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن پرنده به یک “پرنده تک نفره” باشه که فقط با شما تعامل خوبی داره. با این حال، این یک مسیر دو طرفه هست، و ممکنه مجبور بشید به مردم (به ویژه بچه ها) آموزش بدید که چطور در اطراف طوطی شما رفتار کنن.

زندگی کردن با طوطی راهب خودتون

بازی کردن با طوطی راهب

با پرنده خودت بازی کن. طوطی های راهب نیاز به توجه دارن و به طور کلی عاشق بازی هستن، بنابراین هر روز زمانی رو برای درگیر کردن ذهن و بدن پرنده خودتون در نظر بگیرین.

  • به طوطی خود تون یاد بدید که در همان اوایل “حرف گوش کنه” (مثلا وقتی روی سینه یه پرنده ضربه می زنین روی انگشتتون بپره) – این شروعی برای سایر دستورات، ترفندها و بازی ها هست.
  • اسباب‌بازی‌هایی برای طوطی راهب خودتون تهیه کنین که بتونید مرتبا با هم ترکیب کنید و ذهن طوطی خودتون را درگیر نگه دارید. کویکرها به طور مرتب، اسباب بازی ها را خراب می کنن، بنابراین بهتره که اسباب بازی ها، بازی ها و چالش های خانگی را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال، چیزی به سادگی جمع کردن یک خوراکی در یک تکه کاغذ می تواند باعث تحریک ذهنی پرنده شما شود (حداقل در اولین بار).
  • در مورد طوطی ها، هیچ تضمینی برای صحبت کردن نیست، اما طوطی های راهب معمولاً دوست دارن صحبت کنن و کار راحتی هست براشون. تکرار عبارات در طول زمان بازی کردن، یک راه آسان برای آموزش لغات جدید، یا رفتن به درس های متمرکز 10-15 دقیقه ای هست.
  • حواستون باشه که طوطی راهب شما از خودتون (یا تلویزیون و غیره) چی میشنوه، چون اون ها تقلید کننده های خوبی هستن. همچنین برای ایده های بازی بیشتر به “چطور با طوطی های بزرگ بازی کنیم” مراجعه کنید.

"فعال

فعال نگهداشتن طوطی راهب

طوطی را به صورت فعالانه، درگیر نگه دارید. طوطی های راهب دوست دارن که “بخشی از بازی و فعالیت” باشن، بنابراین نباید اون ها را در قفسی قرار بدید که در مکانی کم تردد و یا جدا باشه. درست مثل یه بچه کوچک، توجه منظم و فعال شما، اون ها رو شادتر و سالم تر می کنه.

  • قفس پرنده خودتون رو در فضای اصلی زندگی مانند اتاق نشیمن قرار بدید. با این حال، قفس را در گوشه ای از اتاق قرار بدید (که دورافتاده نباشه)، به طوری که طوطی راهب شما بتونه احساس کنه که فعالانه درگیره و در عین حال، جایی هم داشته باشه که بتونه اون رو قلمرو خودش در بدونه.
  • همچنین به پرنده خودتون اجازه بدید که زمان زیادی در روز از قفس بیرون باشه. این کار رو نه فقط برای زمان بازی، بلکه در صورت امکان در حین فعالیت های روزانه هم انجام بدید. طوطی راهب خودتون رو به عضوی واقعی از خانواده تبدیل کنید.

"جلوگیری

جلوگیری از شلوغی ها در نگهداری از طوطی راهب

شلوغی و هرج و مرج رو بپذیر. اگر ترجیح میدید که خانه و زندگی‌تان مرتب، ساکت، منظم و قابل پیش‌بینی باشه، احتمالاً یک طوطی راهب (یا هر طوطی دیگه ای) برای شما مناسب نیست. ام اگر می‌تونید به هم ریختگی های گاه به گاه، گم شدن ساعت، و جیغ زدن‌های معمولی را درعوض کمی سرگرمی و داشتن همراه همیشگی بپذیرید، طوطی راهب ممکنه برای شما مناسب باشد.

 

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

نیکا در 17 آبان 1402 گفته:

به نظر من طوطی ها را نباید پر هایشان را زد و باید شیطنت و بازی کنن و خلاصه ازاد باشن تا بتونن پرواز کنن این مال جوجس اما اگه پرنده ی بالق هم باشه ممکنه پرواز یادش بره و براتون درد سر ساز بشه ممنون میشم با این پرنده ای عالی و مهربون خوش رفتاری بشه

پاسخ

    admin در 4 مرداد 1403 گفته:

    درسته نیکای عزیز حق با شماست

    پاسخ

سهیل ولی نژاد در 15 دی 1402 گفته:

سلام
ممنون از اطلاعت خوبی که دادید.
طوطی راهب ما ۲ سالا هست اصلا اسباب بازی دوست نداره و میترسه. پرهای دمش هم هی میکنه چه باید کرد؟

پاسخ

ناشناس در 8 شهریور 1403 گفته:

سلام طوطی راهب خریدم تازه دونه خور شده ولی خیلی بوی بد از فضولات میده انگار که ادرار می کنه آیا همه طوطی های راهب اینجور باید چکار کنم که بوی بد نده ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

لیلا حاءم در 8 شهریور 1403 گفته:

سلام طوطی راهب خریدم تازه دونه خور شده ولی خیلی بوی بد از فضولات میده انگار که ادرار می کنه آیا همه طوطی های راهب اینجور باید چکار کنم که بوی بد نده ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

الهه در 19 شهریور 1403 گفته:

من تازه راهب دوسالمو‌که از بچگی دلشتم از دست‌دادم
این حیوون‌به قدری شیرین و عاطفیه قلبم به‌درد اومده
اصلن اصلن غذای انسانی نذارید بخوره
البته طوطی من سکته قلبی کرد ( بی دلیل)

پاسخ

    admin در 23 شهریور 1403 گفته:

    در شب سکته کرد؟

    پاسخ

رفتن به بالای صفحه