محصول به سبد خرید اضافه شد
0

شاه طوطی و رازهای نگهداری: نکاتی که هر صاحب پرنده باید بداند!❤️

تاریخ: 23 شهریور 1403
بازدید: 91 بازدید
عکس شاه طوطی تصویر اصلی

در مطلبی که قرار است بخوانید قرار است صفر تا صد آموزش نگهداری از شاه طوطی را آموزش دهیم، پس با طوطی نت تا آخر این مقاله همراه باشید.

تاریخچه شاه طوطی:

شاه طوطی پرنده محبوب اسکندر مقدونی بود که اصالت آن 356 سال قبل از میلاد بوده است، داستان اینگونه بود که این پادشاه بزرگ وقتی کشور هند را فتح کرد شاه طوطی که در کشور هند به وفور دیده میشد را انتخاب کرد و دیگر عاشق این پرنده زیبا شده بود و این پرنده به دلیل تقلید صدا و پر های بزرگ و سبز و گردن قرمزش که بسیار زیباست باعث جذابیتش شده بود، البته این را هم بگویم که شاه طوطی 3 هزار سال پیشاولین با در کشور هند اهلی شده بود، و اینطور شد که جانشینان اسکندر مقدونی این پرنده را به یونان امروزی بردند.

از آن به بعد این پرنده برای اشراف زادگان و بزرگان و درباریان بود که بودن آن در خانه نشانه باکلاس بودن بود….

درباره شاه طوطی:

عکس زیبا از شاه طوطی

شاه طوطی ها جثه بزرگ تری نسبت به عروس هلندی ها و گرینچیک ها و ملنگو ها بزرگ تر هستن، پر های سبز 💚 و دورچین گردن قرمز و زیبای آن و منقار قرمز رنگ بزرگ آن موجب شده است که اون رو بسیار زیبا جلوه بده و از همه مهم تر صحبت کردن شیرین آن که یکی از ویژگی های بارز آن ها است آنها را بسیار خاص کرده است آنها در رنگ های مختلف از جمله لوتینو، طوسی، و آلبینو، و…در طبیعت حضور دارند.

حواستان باشد یک وقت این طوطی رو با طوطی ملنگو اشتباه نگیرید، طوطی ملنگو سایز کوچک تری داره و همچنین حلقه گردن شاه طوطی با طوطی ملنگو فرق داره و لکه های قرمز روی دو تا بال شاه طوطی کار رو برای شما راحت کرده تا بتوانید شاه طوطی رو از ملنگو تشخیص بدید.

شاه طوطی چقدر عمر میکند:

شاه طوطی ها میتوانند تا 40 سال هم عمر کنند، البته که سن طوطی سانان متغیر است و بستگی به تغذیه و محل زندگی آنها داره اگر محل زندگی و شتغذیه شاه طوطی خوب نباشه عمر اونها به شدت کاهش میبابد و حتی ممکنه در همان جوجگی هم تلف شوند، پس برای افزایش عمر طوطی اسکندر خود به مواردی که در ادامه مطلب گفته میشوند حتما عمل کنید.

تربیت شاه طوطی:

عکس طوطی اسکندر در حال نگاه کردن به پایین

تمامی طوطی سانان غیر اهلی که برای نگهداری در خانه انتخاب میکنید، نیاز دارن اهلی و رام تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و ازشون نگهداری کنید در غیر این صورت ممکن است به شما و خودشان آسیب بزنن برای مثال پرنده ای که تازه از طبیعت گرفته شده است هنوز وحشی میباشد و وقتی که شما آن را از فروشنده تهیه میکنید او در قفسش خود را به میله های قفس میکوبد که ممکن است موجب خونریزی شود.

حالا در ادامه مرحله به مرحله تربیت آنها را به شما عزیزان یاد میدهیم:

رام کردن شاه طوطی:

  1. اگر تازه پرنده را به خانه آورده اید یک مکان مناسب مانند اتاق خوابتان روی یک میز که از زمین فاصله دارد بگذارید زیرا بر روی زمین گذاشتن موجب استرس آنها میشود و این اصلا برایشان خوب نیست.
  2. بعد از انتخاب مکان مناسب شما تا دو هفته به هیچ عنوان نه پرنده را از قفس در بیاورید نه نوازشش کنید، فقط باید دان و آبشان را عوض کنید، بعد از دو هفته به محیط عادت میکنند.
  3. در مرحله سوم سعی کنید خودتان را به او نزدیک کنید با او صحبت کنید، آنها نوازش سر را در جهت خلاف رویش مو دوست دارند.
  4. حال نوبت این رسیده است که خودتان با دست به طوطی اسکندرتان غذا بدهید، اینکار فوق العاده هستش برای نزدیک شدن به آنها برای اینکار بهتر است دانه را کف دست خود بریزید و آن را جلوی پرنده بگیرید البته در قفس، ولی پیشنهاد طوطی نت به شما این است که از ارزن خوشه استفاده کنید.
    ارزن خوشه ای
  5. حالا دقت کنید که دستتان راگاز میگیرد یا نه اگر نمیگیرد و دیگر خودش را به قفس نمیکوبد میتوانید آن را از قفس بیارید بیرون، اما چند نکته را رعایت کنید 1: اشیای تیز در کنار قفس نباشد، در یک اتاق نسبتا کوچک این کار را انجام دهید، طوطی راه فرار از در و پنجره نداشته باشد.
  6. تبریک میگویم طوطی شما رام و اهلی شده است.

آموزش دستی کردن شاه طوطی :

دستی کردن با رام کردن فرق دارد، مرحله اول رام کردن است و مرحله بعد دستی کردن، در ادامه با 3 مرحله میخواهم دستی کردن طوطی رو به شما عزیزان یاد بدهم:

  1. در مرحله اول انگشت اشاره تان را زیر سینه طوطی اسکندر خود بگیرید و کمی به بالا فشار دهید طوطی شما مجبور میشود بر روی انگشت اشاره شما بیاید، حالا دوباره طوطی خود را بر روی قفس گذاشته و یک جایزه به او بدهید، جایزه میتواند: میوه جات و یا یک عدد تخمه مورد علاقه طوطی تان باشد.
  2. عکس طوطی
  3. در مرحله دوم همین کار را دوباره انجام دهید با این تفاوت که دیگر طوطی تان را روی قفس نگذارید و بلافاصله دوباره انگشت اشاره دیگرتان را جلویش بگیرید و یک حالت نبردبانی داشته باشد.
  4. در مرحله بعدی حالا شما باید بدون فرشردن سینه پرنده این کار را انجام بدهید یعنی انگشت اشاره را جلوی پای پرنده قرار دهید، و او بر روی انگشت شما بیاید این مرحله در صورتی انجام میشود که مراحل قبلی را به طور مکرر انجام داده باشید و دیگر پرنده عادت کرده باشد.

صدای شاه طوطی:

طوطی اسکندر ها صدای تقریبا زیادی دارن و به راحتی سخنگو میشوند، حالا ما یک صدا از شاه طوطی براتون گذاشتیم می تونید گوش کنید تا بیشتر متوجه بشید.

این صدایی که شنیدید صدای جیغ زدن یک شاه طوطی بود که هدف این بود فقط با نوع صحبت کردن و صدای اصلی شاه طوطی آشنایی پیدا کنید.

قیمت شاه طوطی:

عکسی از شاه طوطی

قیمت شاه طوطی ها از 5 میلیون تومان تا 18 میلیون تومان میباشد، که البته این قیمت بستگی به موارد زیادی چون: سخنگو بودن، بلد بودن شیرین کاری، رام و دستی بودن و سن طوطی اسکندر دارد.

شاه طوطی از چی خوشش میاد:

میوه خوردن طوطی

شاه طوطی از بسیار خوش غذا هستند و اصلا بد غذا نیستند، میتوان گفت شاه طوطی ها عاشق میوه جات هستند که حالا در لیست پایین لیست غذا های مورد علاقه شاه طوطی ها برسی کردیم.

  1. میوه جات: انبه، هندوانه، سیب، موز و…
  2. انواع تخمه ها
  3. پلت مخصوص
  4. مغزیجات: گردو یا بادام
  5. سبزیجات ها
  6. مخلوطی از دانه ها پرندگان

برسی برخی از مشخصات شاه طوطی:

مقایسه شاه طوطی با بقیه طوطی سانان :
استعداد سخنگویی 90%
استعداد شیرین کاری 60%
درجه سختی نگهداری 50%
ارتباط گرفتن با خانواده 75%

شاه طوطی در چه سنی بالغ میشه:

سن بالغ شدن شاه طوطی ها 2 الی 3 سالگی میباشد که دیگر آماده جفت گیری شده، اما این را باید گفت که بعضی از شاه طوطی ها زود تر و بعضی از شاه طوطی ها کمی دیر از سن اعلام شده بالغ میشوند، اما اکثر طوطی اسکندر ها در این سن بالغ میشوند.

پس میتوانیم بفهمیم که باید قبل از رسیدن به این سن طوطی خود را سخنگو کنیم و یا اگر میخواهیم آموزش شیرین کاری به او یاد بدهیم باید در زمان جوجگی یاد بدهیم چون دیگر بعد از بالغ شدن طوطی شما خیلی سخت یاد میگیرد یا اصلا یاد نمیگیرد.

خرید جوجه شاه طوطی:

جوجه شاه طوطیاگر قصد دارید که یک جوجه شاه طوطی بخرید باید به معایب و مزایای خریدش دقت کنید!

مزایای خرید جوجه شاه طوطی:

  1. راحت سخنگو میشوند
  2. دیگر غیر اهلی نیستند (اگر خودتان سرلاک به و بدهید)
  3. به راحتی شیرین کارای ها را به او یاد میدهید
  4. به شما بسیار وابسته میشود .

معایب خرید جوجه شاه طوطی:

  1. نگهداری سخت
  2. نمیتوانید او را مدتی تنها بگذارید
  3. احتمال مرگ شان از بالغ ها بیشتر است

حمام کردن شاه طوطی:

تصویر یک ظوطی درحال حمام

حمام کردن طوطی اسکندر بسیار ساده میباشد، این نوع طوطی ها به علت اینکه جثه بزرگی دارند بهتر است آب اسپری روی بال هاشون کنید فقط باید حواستان باشد که خیلی کامل خیس نشند و جلوی کولر و پنکه و یا جایی که باد میاد نباشن که خیلی راحت سرما میخورند، کار دیگری که میتوانید انجام بدید این است که شما یک ظرف متوسط با آب ولرم برایشاان بگذارید و خودشان حمام کنند.

در آخر به چند نکته زیر حواستان باشد:

  • آبی که میخواهید برایشان بگذارید ولرم باشد(نه سر و نه داغ).
  • به هیچ عنوان بعد از حمام از سشوار استفاده نکنید.
  • طوطی خود را کامل خیس نکنید (اگر از اسپری استفاده میکنید) .
  • در فصل تابستان هر دوهفته یک بار میتوانید اینکار را انجام دهید.
  • در فصل زمستان حواستان به سرما خانه برای حمام کردن باشد.
  • اگر طوطی شما مریض میباشد به هیچ عنوان حمامش نکنید.

تشخیص سن شاه طوطی:

طوطی اسکندر های زیر یک سال:

پای طوطی های پایین یک سال پوستش ترک نداره و بسیار شفاف و رنگ روشنی داره.

اگر عنبیه طوطی شما تیره و سیاه رنگ بود میتوان نتیجه گرفت طوطی شما زیر یک سال است و هنوز بالغ نشده است.

طوطی اسکندر های بالای یک سال:

اگر رنگ عنبیه طوطی شما زرد و سفید بود و طوق قرمز رنگ آنها در آمده بود (برای نر ها) طوطی شما بالای یک سال میباشد.

پای طوطی اسکندر های بالغ پوستش ترک داره .

تعیین جنسیت شاه طوطی:

حلقه دور گردن کی شاه طوطی ها دارند خیلی خیلی کمک میکنه که ما جنسیت طوطی مون رو بفهمیم، این حلقه در سن 2 سالگی به بعد در میاد اگه حلقه برای طوطی تون در اومد میتونید متوجه بشید که پرندتون نر هست اگه در نیومد میتونید متوجه بشید که پرندتون ماده هست البته این را هم بگوییم ممکن هست که تا سن 3 سالگی هم در نیاید و از سن 3 سالگی به بعد در بیاد.

چگونه شاه طوطی را سخنگو کنیم؟

صحبت کردن طوطی

برای جوجه شاه طوطی ها کار آسان تر از شاه طوطی های بالغ میباشد، اگر میخواهید یک طوطی سخنگو داشته باشید به نکات زیر دقت کنید.

نکته اول:

طوطی ها زود خسته میشن پس برای جوجه طوطی ها روزی نیم ساعت کافیه، قبلش بگم که کسی کهداره با طوطی کار میکنه بهتره خانم باشه چون با ضدای خانم ها بهتر ارتباط میگیرن ولی اگر آقا بود اصلا مشکلی نداره.

نکته دوم:

فقط یک نفر با طوطی کار بکنه و به هیچ عنوان دونفر با طوطی کار نکنه…

نکته سوم:

بهترین زمان تمرین صبح زود است که طوطی بیدار میشود و بعد از ظهر ها میباشد (نزدیک غروب آفتاب)

مرحله اول:

در مرحله اول باید یک کلمه ساده مثل بابا، ماما، بدو بدو رو تکرار کنید، دقت کنید که فقط یک کلمه رو انتخاب کنید نه دو کلمه، و هر 5 ثانیه یک بار به او بگویید اگر دیدید واکنشی نشان میدهد به او سریعا جایزه بدهید، اگر نه که ادامه دهید.

مرحله دوم:

قبل از شروع مرحله دوم باید بگویم تمرینی که با طوطی اسکندر خود در مرحله اول میکنید باید صدای خودتان را ظبط کنید، حالا در این مرحله صدایی که در مرحله قبل ظبط کردید رو میگذارید و از اتاق بیرون می آیید.

به این ترتیب شما 30 دقیقه با طوطی خود در طی روز کار کردید.

مرحله سوم:

شاه طوطی ها استعداد زیادی در سخنگویی دارند پس میتوانند جمله هم یاد بگیرند پس برای اینکنه به آنها جمله هم یاد بدهیم باید دو کلمه چسبیده به هم رو انتخاب کنیم مثل: مامان بیا، سلام بابا و…. این دو کلمه ساده باشند در شروع کار و سپس کلمات سخت تر رو انتخاب میکنیم، حتما در این مرحله مثل مراحل قبل تکنیک 5 ثانیه رو یادتون باشه!

این مراحلی از سخنگویی شاه طوطی بود حالا از نظر من مشاور به شما اگر میخواهید خیلی حرفه ای تر سخنگویی طوطی سانان رو یاد بگیرید روی “آموزش سخنگویی حرفه ای طوطی سانان” کلیک کنید!

حداکثر سن حرف زدن شاه طوطی:

برای سخنگو کردن پرنده هیچ وقت دیر نیست اما تفاوت این است که یک طوطی تازه دونخور خیلی سریع یاد میگرد و با تمرین کمتر اما یک طوطی بالغ باید تمرین خیلی بیشتر و انرژی بیشتری برایش مصرف کنید تا بتواند سخنگو شود اما از نظر تیم ما دیگر نهایتا تا 4 سالگی باید سعی کنید طوطی اسکندر خود را سخنگو کنید.

تفاوت شاه طوطی با طوطی ملنگو:

استعداد سخنگویی شاه طوطی
90%
استعداد سخنگویی ملنگو
55%
طول عمر شاه طوطی
سال 35%
طول عمر طوطی ملنگو
سال 25%
شیرین کاری شاه طوطی
60%
شیرین کاری طوطی ملنگو
60%
سختی نگهداری شاه طوطی
50%
سختی نگهداری طوطی ملنگو
40%

برخی از تغییرات ظاهری شاه طوطی :

1: طوطی ملگو ها روی بال هاشون لکه قرمز ندارن اما شاه طوطی ها دارن!

لکه قرمز طوطی

2:طوطی ملنگو از شاه طوطی حدودا 18 سانت کوچیک تر هستش پس باید برای شاه طوطی قفس بزرگ تری تهیه کنیم!

3:سرو صدای شاه طوطی میتونه از طوطی ملنگو بیشتر باشه پس اگه در آپارتمان زندگی میکنید به این مورد حواستون باشه.

لوازم مورد نیاز شاه طوطی:

مورد یک:

قفس بزرگ، شاه طوطی ها نیاز به یک قفس بزرگ برای خودشان دارن زیرا شاه طوطی ها سایز بزرگی دارند و در قفس کوچک و یا گرد موجب شکستگی دم میشو، پیشنهاد من به شما قفس 1033 میباشد، که بسیار برای این طوطی ها خوب هستش، حالا اگر میخواهید بیشتر راجب قفس ها بدانید بهتر است رویبهترین قفس ها چه قفس هایی هستندکلیک کنید!

مورد دوم:

مورد دوم اسباب بازی هستند، شاه طوطی ها خییل یزود افسرده میشن پس نباید بدون اسباب بازی اونا رو تنها بزاریم، حالا کدوم اسباب بازی ها براشون خوبه؟

اسباب بازی های سایز بزرگ براشون خوبه مثل آویز های سایز بزرگ که در پایین براتون میزارم که روش حتما کلیک کنید.

آویز چوبی طوطی سانان

مورد سوم:

در مورد سوم باید از مولت ویتامین های خوب استفاده کنید، چرا؟ چون مولتی ویتامین یکی از اصلی ترین عامل برای رشد و جلوگیری از بیمار شدن طوطی تون هست، که برای تهیه میتونید روی “بهترین مولتی ویتامین طوطی سانان” کلیلک کنید!

مورد چهارم:

غذای آنها که شامل میشه از پلت و تخمه و انواع دانه ها و… که خیلی مهمه غذاشون کامل باشه تا دچار سو تغذیه و بیماری های کمبود وزنش، برای تهیه میتونید به قسمت غذای طوطی سانان در سایت طوطی نت مراجعه کنید.

نتیجه گیری:

درکل میتوان گفت شاه طوطی یک طوطی بسیار باهوش و پر استعداد برای سخنگویی و حتی برای انجام حرکات نمایشی است، این پرنده به دلیل همین استعدادش بود که طوطی مورد علاقه اسکندر مقدونی بود، حتما اگر از این پرنده نگهداری میکنید باید این مطلب رو کامل و دقیق بخونید، تا مطلبی دیگر بدرود ….

برچسب‌ها:

admin

دیدگاه‌ها

امین در 3 مهر 1403 گفته:

مطلب خیلی خوبی بود مرسی واقعا و اینکه یک سوال داشتم سوالم اینه که اگه شاه طوطی مون سرماخورده باید چکار کنیم؟

پاسخ

    admin در 3 مهر 1403 گفته:

    از مولتی ویتامین ها استفاده کنید حمامشان نکنید و غذا های تقویتی بدید و در اسرع وقت به دامپزشک مراجع کنید

    پاسخ

رفتن به بالای صفحه